Artykuł

PIERWSZY TRYMESTR, CZYLI NA CO SIĘ PRZYGOTOWAĆ

Pierwszy trymestr ciąży w Przychodni Św. Ojca Pio w Gdańsku

Oczekiwanie na przyjście dziecka na Świat, to jeden z najszczęśliwszych momentów w życiu kobiety i całej rodziny. Wybieramy imię dla dziecka, kupujemy wyprawkę, szykujemy pokoik dla malucha, ale niezależnie od tego jak dobrze przygotujemy się na przyjście nowego członka rodziny musimy także przygotować się na zmiany w naszym ciele.

Każda kobieta może przeżywać ciążę w inny sposób. Niektóre kobiety na początku ciąży są rozpromienione i czują się świetnie, inne zaś czują się fatalnie. Przedstawiamy kilka typowych zmian, które można zaobserwować podczas ciąży:

Krwawienia

Na początku pierwszego trymestru około 25% kobiet w ciąży doświadcza niewielkich krwawień. Zazwyczaj są one objawem zagnieżdżenia się zarodka w macicy. Jeżeli krwawienia będą większe i towarzyszą im skurczę i ostry ból brzucha, to nie czekaj na wizytę kontrolną u lekarza, gdyż mogą być to oznaki poronienia lub ciąży pozamacicznej.
 

Tkliwość piersi

Bolesne piersi są jednym z najwcześniejszych oznak ciąży. Jest to spowodowane przez zmiany hormonalne, które przygotowują Twoje piersi do karmienia dziecka i może potrwać przez cały okres pierwszego trymestru. W tej sytuacji najlepiej jest zaopatrzyć się w biustonosz większy o jeden rozmiar, oraz używać biustonoszy podtrzymujących.
 

Poranne nudności

Nudności to jeden z najpowszechniejszych objawów ciąży. Jest to efekt zmian hormonalnych w organizmie i może trwać przez cały pierwszy trymestr. U niektórych kobiet w ciąży nudności są łagodne, inne zaś nie mogą zacząć dnia bez wymiotów. W celu złagodzenia tych objawów spróbuj jeść małe i mdłe przekąski lub wysokobiałkowe przekąski. Możesz także popijać wodę, sok jabłkowy lub napój imbirowy.
 

Zaparcia

Podczas ciąży, normalne skurcze mięśni powodujące przemieszczanie się pokarmu przez jelita, są spowolnione ze względu na duży poziom progesteronu. Jeżeli do tego dodamy zwiększony poziom żelaza, które otrzymujesz w swoich witaminach dla przyszłych mam, to w rezultacie otrzymujemy zaparcia, gazy i wzdęcia. Aby zmniejszyć te uciążliwe objawy należy zwiększyć spożycie błonnika oraz pić dodatkowe płyny. Dobrym pomysłem będzie także kontrolowana aktywność fizyczna.
Jeżeli zaparcia będą bardzo uciążliwe, to skontaktuj się ze swoim lekarzem, który poleci Ci bezpieczne dla dziecka środki przeczyszczające.
 

Zgaga

Kolejnym objawem wysokiego poziomu progesteronu jest zgaga. Jest to także spowodowane rozluźnieniem mięśni gładkich, w tym także pierścienia z mięśni w dolnym przełyku nazywanego wpustem. Rozluźnienie tego pierścienia może powodować cofanie się treści żołądkowej do przełyku. Aby uniknąć zgagi należy jeść często, ale małe posiłki, nie kłaść się zaraz po jedzeniu oraz unikać potraw tłustych, pikantnych i cytrusów.
 

Upławy

We wczesnym okresie ciąży czymś naturalnym są drobne, biało-mleczne upławy. Aby czuć się komfortowo możesz nosić podpaski. Jednak złym pomysłem będzie używanie tamponów, ponieważ mogą one wprowadzać bakterie do pochwy. Jeżeli wydzielina będzie nieprzyjemnie pachniała, będzie zielona lub żółta, albo będzie jej nadmiernie dużo, to należy skontaktować się z lekarzem.
 

Zmęczenie

Pamiętaj, że Twoje ciało ciężko pracuje zmieniając się na potrzeby dziecka. Dlatego odpoczywaj kiedy możesz, korzystaj z drzemek w ciągu dnia i upewnij się, czy zażywasz odpowiednio dużo żelaza. Zbyt niski poziom żelaza może prowadzić do niedokrwistości, nadmiernego zmęczenia i anemii.
 

Wahania nastroju

Burza hormonalna oraz zmęczenie mogą sprawić, że poczujesz się jak na emocjonalnym rollercoasterze. Raz podekscytowana i radosna, a za chwilę nieszczęśliwa i przerażona. Możesz czuć się przytłoczona taką sytuacją i chcieć płakać. To normalne. Postaraj się znaleźć oparcie w mężu, albo przyjaciela w rodzinie lub znajomych.
 

Zachcianki i awersje żywieniowe

Według badań ponad 60% kobiet w ciąży ma zachcianki żywieniowe, a ponad połowa kobiet w ciąży odczuwa awersję do niektórych potraw. Nie ma nic złego w tym, aby ulegać takim pragnieniom żywieniowym pod warunkiem, że odżywiamy się zdrowo i niezbyt kalorycznie.
 

Częste oddawanie moczu

Twoje dziecko jest jeszcze małe, ale macica rośnie i uciska na pęcherz. W rezultacie można mieć ciągłe uczucie potrzeby skorzystania z toalety. Ważne jest aby nie zmniejszać ilości przyjmowanych płynów, ponieważ Twoje ciało ich potrzebuje. Warto natomiast ograniczyć spożycie kofeiny, która stymuluje pęcherz, szczególnie przed snem. Pamiętaj, kiedy Natura wzywa, reagujemy od razu. Wstrzymywanie moczu jest niezdrowe.
 

Przybieranie na wadze

Twoje dziecko jest jeszcze małe, ale macica rośnie i uciska na pęcherz. W rezultacie można mieć ciągłe uczucie potrzeby skorzystania z toalety. Ważne jest aby nie zmniejszać ilości przyjmowanych płynów, ponieważ Twoje ciało ich potrzebuje. Warto natomiast ograniczyć spożycie kofeiny, która stymuluje pęcherz, szczególnie przed snem. Pamiętaj, kiedy Natura wzywa, reagujemy od razu. Wstrzymywanie moczu jest niezdrowe.