Artykuł

PRZYGOTOWANIA DO CIĄŻY, CZYLI TWOJA LISTA KONTROLNA

Przygotowania do ciąży - Przychodnia Św. Ojca Pio w Gdańsku

Zanim zaczniecie wybiera imi dla malucha czy malowa pokój dziecicy, warto pomyle o tym jak przygotowa swoje ciało i zmieni swój styl ycia.

1. Zacznij si rusza

Zacznij wiczy i wró do formy. Nawet jeli wiesz, e ju niedługo Twoja talia zniknie na jaki czas, warto by wygimnastykowanym. Pomoe Ci to łatwiej przejść przez okres ciąży i czas porodu. wiczc conajmniej 30 minut dziennie poprawiamy stan naszego układu krążenia na cały dzie. Bieganie, jazda na rowerze, pływanie to wietne sposoby na powrót do właciwej formy fizycznej. Mona te zapisa si na coraz częściej organizowane przez kluby fitness zajcia dla przyszłych matek.

2. Jedz właciwie, za jedn osob

Ju niedługo moesz mie ochot połączy lody z ogórkami kiszonymi, ale na razie skup si na zrównowaonej diecie. Bdziesz potrzebowa duo białka, elaza, wapnia i kwasu foliowego. Zaopatrz si w owoce, warzywa, orzechy, produkty pełnoziarniste oraz produkty mleczne o niskiej zawartoci tłuszczu. Usu ze swojej diety chipsy, białe pieczywo, napoje gazowane oraz inne produkty pełne pustych kalorii.

Popro swojego partnera aby przyłączył si do Twojej nowej diety. Pomoe Ci to łatwiej osignąć nowy, zdrowy styl ycia.

3. Przyjmuj kwas foliowy

Kwas foliowy pomaga uniknąć powanych wad wrodzonych, które mog si zdarzy zanim w ogóle dowiesz si, e jeste w ciąży. Znajdziesz twitamin B w wielu produktach takich jak: liciaste, zielone warzywa, owoce cytrusowe i nasiona fasoli. Jednak wikszość kobiet potrzebuje suplementacji kwasu foliowego, aby uzyska jego odpowiedni poziom w organizmie. Kiedy planujesz zajść w ciążę, bdziesz potrzebowała 400 mikrogramów kwasu foliowego dziennie, to dawka znajdujca si w wikszoci multiwitamin.

4. Kontroluj swoj wag

Bdc zbyt szczupłym trudniej jest zajść w ciążę. Tak samo bdc zbyt otyłym mona mie problemy. Podnosi to twoje szanse na cukrzyc i nadcinienie. Moe równie przedłuy czas porodu - czego na pewno nie chcesz!
Porozmawiaj ze swoim lekarzem i ustal jaka waga jest dla twojego cia
ła najzdrowsza.

5. Przebadaj si

Planujesz ciążę? Zaplanuj wizyt u lekarza! Warto odwiedzi swojego lekarza na kilka miesicy przed planowanym zajciem w ciążę i zapyta si o:

  • konieczne testy i szczepionki
  • najlepsze zestawy witamin prenatalnych
  • jakie leki mona, a jakie nie mona przyjmowa w czasie ciąży
  • jak właciwie kontrolowa w twoim przypadku stan zdrowia

     

6. Sprawd swoje geny

Nie istnieje adna kryształowa kula z której mona by powiedzie po kim twoje dziecko bdzie miało kształt oczu, ale Twój lekarz moe zleci wykonanie bada przesiewowych jeeli wskazuje na to historia Twojej rodziny, albo uwarunkowania etniczne. Proste badania krwi lub liny mog sprawdzi, czy posiadasz geny mukowiscydozy, zespołu łamliwego chromosomu X, choroby Taya- Sachsa lub niedokrwistoci sierpowatej.

7. Odwied swojego dentyst

Jeeli nie jeste osob, która regularnie nitkuje zby, to czas wyrobi sobie taki nawyk. To dobre dla Twojego dziecka i piknego umiechu. Ciąża zwiksza szanse na powstanie choroby dziseł lub próchnicy. Wylecz zby i utrzymuj je w czystoci poprzez codzienne szczotkowanie, nitkowanie i płukanie w płynach antyseptycznych do jamy ustnej.

8. Ogranicz kofein

Niektórzy specjalici radzaby w okresie ciąży i przed nie spoywa wicej ni 200 mg kofeiny dziennie. Przecitna zawartość kofeiny w jednej filiance palonej kawy (150 ml) wynosi około 85 mg, w jednej filiance kawy rozpuszczalnej – około 60 mg, a w jednej filiance kawy bezkofeinowej – 3 mg. Jedna filianka parzonej herbaty zawiera ok. 30 mg kofeiny, herbaty instant – ok. 20 mg a filianka kakao i czekolady ok. 4 mg. Szklanka napoju zwierajcego kofein ma zwykle zawartość 20 – 60 mg kofeiny.

9. Rzupalenie

Wród wielu wad palenia papierosów jest take utrudnienie zajcia w ciążę, a „puszczanie dymka” w czasie ciąży zwiksza prawdopodobiestwo wystpowania problemów takich jak: przedwczesny poród, niska waga urodzeniowa, poronienia. Palenie tytoniu zwiksza take ryzyko zespołu nagłej mierci łeczkowej niemowlt (SIDS).

Popro swojego partnera, aby take rzucił papierosy, poniewa bierne palenie jest równie niebezpieczne. Papierosy obniaj take msk płodność.

10. Nie pij alkoholu

Poniewa nigdy nie wiesz kiedy zajdziesz w ciążę, zrezygnuj z napojów dla dorosłych ju dzi. Picie w czasie ciąży zwiksza szans na wady wrodzone i problemy z uczeniem si dziecka.
Nie panikuj,
jeeli okae si, e wypiła jedno piwo czy lampk wina zanim dowiedziała si, e jeste w ciąży. Jeden drink jest chyba OK, ale skoro lekarze nie wiedz jaka ilość alkoholu jest ju szkodliwa, warto gra bezpiecznie i odstawi całkiem napoje wyskokowe.

11. Zaplanuj budet dla dziecka

Niemowlta potrzebuj duo rzeczy. Zanim zaczn siada na nocnik przewiniesz około 8 000 pieluch. Musisz mie take ubranka, fotelik, wózek, smoczek, butelki... Pamitaj take, e Twoje wydatki powinny zawiera wizyty u lekarza oraz ewentualn opiekunk dla dziecka.
Aby
łatwiej rozplanowa budet, popytaj wród rodziny i znajomych o ubranka dla bobasów. Dzieci w tym okresie szybko wyrastajz rzeczy nie niszczc ich.

12. Przyjrzyj si korzyci

Jeeli pracujesz, zorientuj si jakie moliwoci proponuje Twoja firma dla młodych matek. Sprawd swoje ubezpieczenie zdrowotne i dowiedz si jakie badania Ci przysługuj. Pomyl o becikowym lub programie 500+, które pomog Wam zamknąć budet dla dziecka.

13. Zaplanuj wypoczynek

Teraz jest dobry czas na zaplanowanie takiego wypoczynku na jaki nie bdziesz mogła sobie pozwoli przez jaki czas. Wyjed gdzie sama lub z mężem w miejsce gdzie nie moglibycie pojecha z niemowlakiem, albo wybierzcie si do ekskluzywnej restauracji, teatru...
Takie spdzanie czasu ułatwia powstanie okolicznoci sprzyjajcych zajciu w ciążę.

14. Przygotuj swojego zwierzaka

Jeeli masz psa lub kota we pod uwag, e pojawienie si niemowlaka, który czsto płacze oraz całej masy rzeczy z nim zwizanych, które dziwnie pachn moe by dla czworonoga wyjtkowo stresujce. Zapro znajomych z dziemi, przynie do domu niektóre rzeczy dla bobasów, aby zwierzak mógł si oswoi z nowymi zapachami. Okrel take nowe zasady, jak zakaz chodzenia po meblach lub wchodzenia do pokoju niemowlaka.